Twitch-marknadsföring 2023
Influencermarknadsföring eller innehållsmarknadsföring?
Vad är influencermarknadsföring?
Influencermarknadsföring som en form av innehållsmarknadsföring har varit ett hett ämne under lång tid, men det är fortfarande inte helt klart vad det är.
Influencermarknadsföring är en kombination av en äldre marknadsföringsmetod. Numera skapar influencers innehåll på sina valda livestreaming-plattformar, såsom YouTube Live eller Twitch.tv. Innehållet kan vara nästan vad som helst, men oftast är själva influencern i fokus. I sina sändningar deltar publiken för att se och uppleva vad influencern gör, samtidigt som de kan delta i sändningen genom chattfunktionen. Till skillnad från YouTube-videor är innehållet som ses på livestreaming-plattformar och interaktionen i realtid.
Marknadsföring kommer in i bilden när influencern integrerar en extern varumärkesprodukt i sitt eget innehåll på sin kanal. Influencern kan rekommendera, testa och reagera på produkten eller på ett kreativt sätt inkludera produkten i sin sändning.
För tittaren är dessa kommersiella samarbeten mycket mer meningsfulla att följa än traditionella annonser. Marknadsföringen är inte lika påträngande, utan varumärket lånar förtroendet som influencern har byggt upp hos sin publik. Enligt studier säger 90 % av följarna att influencerns rekommendation påverkar deras nästa köpbeslut och de är 2,4 gånger mer benägna att prova produkten. Ju mer naturligt influencern inkluderar produkten i sina sändningar, desto bättre är innehållet för alla involverade - både varumärket, publiken och influencern själv.
Influencer eller innehållsskaparen?
Tittarna kan lära sig, vara intresserade och påverka sändningens innehåll via chatten. Sändningarna följs också medan man gör något annat. Influencern gör dig sällskap i vardagen medan du jobbar, studerar eller deltar i distansmöten. På samma sätt som förr med radio eller TV, som inte aktivt följdes utan var på samtidigt som man gjorde något annat.
Idag är en influencer inte bara en kändis som förr, utan oftast en vanlig person med tusentals eller till och med miljoner följare tack vare det innehåll de producerar. De kan vara skickliga datorspelare som sänder samtidigt som de spelar. De kan vara konstnärliga och skapa innehåll genom att rita, spela musik, skriva osv. De kan vara experter inom sitt område som delar med sig av investeringsråd, renoveringsinstruktioner osv. Eller så kan de helt enkelt vara underhållande och skapa intressant innehåll över sina vardagsliv och dela med sig det med sina tittare.
Vad är influencermarknadsföring inte?
Det lönar sig inte att göra influencermarknadsföring genom att enbart erbjuda pengar till influencers och be dem berömma ens produkter. Influencers spenderar mycket tid att bygga upp sina egna personvarumärken och att växa sin publik. De skyddar sin trovärdighet och sin publik som litar på dem. De känner sin egen publik och därför är de väldigt noggranna när det kommer till att välja vem de vill göra kommersiella samarbeten med och hur de vill framföra varumärket i sina innehåll.
Genom att möjliggöra kvalitativt innehåll på rätt plattformar vinner det kommersiella varumärket förtroendet hos publiken och är det första som kommer i åtanke när man överväger nästa inköp.
Rätt sorts innehåll, på rätt kanal, till rätt målgrupp.
Grail Group och striimaaja.fi/sv hjälper varumärken att hitta rätt kanaler och att presentera ditt varumärkesbudskap på rätt sätt. Boka tid med vårt produktionslag och få ditt varumärke med i innehållsmarknadsföringen.
Boka ett möte med vårt produktionsteam och ta ditt varumärke till innehållsmarknadsföring.