Kunderättelser
Framgångshistorier och nöjda kunder
Kundhistoria Sotka
Utgångspunkten för framgång
Sotka är en långvarig och historisk möbelaffär, som har ett förmånligt och omfattande produktutbud. Kedjan omfattar 49 butiker och en nätbutik i Finland och är känt som ett shoppingställe för kunder som värdesätter enkla transaktioner. På grund av en åldrande kundgrupp och ett fokus på traditionell marknadsföring som teve och print, minskade den under 35-åriga kundgruppen. Sotka har ändå ett stort behov av att utvecklas, viljan och resurserna att göra nytt - på ett nytt sätt!
Genomförandet med streamers
Grail Group skapade en omfattande lösning till innehållsproduktionen för att stödja marknadsföringen av en ny, ungdomsorienterad spelprodukt. I kampanjen som räckte en månad deltog fyra olika influencers med en publik av under 35 åringar.
Kampanjen tog huvudsakligen plats på Twitch där det skapades relevant innehåll där höjdpunkten var “superlives” om Sotkas affär. Innehållet dedikerat till varumärket och de noggrannt utvalda kanalerna, lyckades nå och aktivera målgruppen.
Slutsatsen överskred förväntningarna
Kampanjen överskred förväntningarna genom att nå 103 000 unika konsumenter och 429 000 visningar för Sotkas produktlanseringskampanj. Åldersgruppen för tittarna som nåddes var nästan perfekt inriktad: 91 % var mellan 16-35. Samtidigt samlade Sotka in betydelsefull konsumentdata, positiv feedback och uppmärksamhet av en målgrupp på ett kostnadseffektivt sätt. Det kommersiella resultatet var att den nya produktlinjens första försäljningsomgång slutsåldes genast.
Ska vi ta ett kort 30 minuters möte om en passande kampanj för er?
Frankful, Let’s Taco about the Climate
Marknadsinträde genom streamingtjänsten
Frankful är ett Tex Mex-varumärke som lanserades år 2021 med syftet att producera högkvalitativa och miljövänliga Tex Mex-produkter till rimliga konsumentpriser. Den första marknadsföringskampanjen genomfördes under våren 2021, och med den erbjöd vi en ny kanal till den unga målgruppen.
Genomförandet med streamers
Loimme Frankful:ille markkinointiratkaisun, joka hyödynsi suoratoistopalveluita ja striimaajien vaikuttajayhteistyötä. Koostimme yhdessä asiakkaan kanssa tehokkaan kampanjan, jossa suoratoistopalvelun ja sisällöntuottajien kanavien kautta tavoitamme vähintään 50 000 uniikkia silmäparia, vain kahdessa (2) viikossa ja tehostimme vaikutusta erilaisin dedikoidun sisällöin. Vaikuttajamme toteuttivat aktivaatiosisältönä muunmuassa live-kokkausta, sohvaperunat -leffailtaa tex mex -snackseillä ja pieniä kilpailuja läpi kampanjan, jossa tuotteita jaettiin voittajilla ympäri Suomea. Kampanjan kohderyhmänä oli 16-36 vuotiaat nuoret.
Slutsatsen
Kampanjen var lyckad. Under bara två veckor nådde vi 55 000 unika ögonpar och 185 000 visningar till kampanjen. Med det interaktiva och intressanta innehållet samlades 34 000 visningstimmar och några nya vänner av klimatvänlig texmex-mat.
Cutters - Cut hair. Cut time. Cut cost.
Utgångspunkt
Cutters är Nordens mest populära drop-in frisörkedja: Hårklippning utan bokning, just precis när det passar dig. Cutters erbjuder en kvalitativ tjänst till alla för samma pris oberoende av kundens kön eller hårstil.
Cutters var intresserad av målgruppen unga vuxna och dess naturliga intresse för teknologi och tjänster. Grail skapade en tvådelad innehållskampanj för att närma sig: det nya varumärket gjordes mer bekant och å andra sidan betonades kundförvärv.
Genomförande
Innehållet byggdes konkret upp runt tjänsten - med nedladdningen av appen och genom att visa upp den. Samtidigt visades det upp hur kundrelationen sköts via Cutters-appen.
I diskussionen om varumärket med publiken framfördes att hårklippning hade hög kvalitet även om priset var lågt och transaktionen var enkel. Tittarna vägleddes till en gratis provgång och “bjud med kompisarna”-konceptet betonade kundförvärv.
På Twitch förverkligades helheten med en livestream där Cutters framförde en kundbetjäning med en lokal handlare.
Slutsatsen
Kampanjen överskred målet genom att nå 38 000 unika konsumenter och 196 000 visningar. Varje unik tittare såg innehållet över fem gånger, vilket är en bra faktor. Dessutom var medeltalet för visningstiden 56 minuter, vilket är högt.
Det för varumärket dedikerade innehållet och vägledningen om hur man använder tjänsten aktiverade målgruppen framgångsrikt. Samtidigt fick Cutters samlat en betydande mängd kunddata, mycket positiv feedback och uppmärksamheten av målgrupppen på ett vädligt kosteffektivt sätt.