Markkinointiesimerkki: Eduskuntavaalit 2023 somemarkkinointi

Avuksi muiden luomat kanavat

Kuva: vasemmalla kansanedustaja Ville Valkonen. Oikealla striimaaja Juuso “TurunPug” Jokinen

Markkinointiesimerkki: Eduskuntavaalit 2023 somemarkkinointi. Somemarkkinointi on tärkeää joka puolueen ja ehdokkaan kohdalla. Aina ei tarvitse tehdä kaikkea itse vaan puolue ja ehdokas voi mennä sinne missä äänestäjät ovat ja ottaa avuksi voi ottaa muiden kanavat tai jopa alustat. 

TurunPug eli Juuso Jokinen

Ensin hieman taustaa. TurunPug eli Juuso Jokinen on turkulainen striimaaja joka striimaa suosittuun Twitch -palveluun. Entinen lentokenttätyöntekijä Juuso päätti kokeilla kokopäiväistä striimaamista kun hänen ensimmäiset videot saivat niin hyvän vastaanoton. Loppujen lopuksi striimaus on kannattanut sillä TurunPugilla on pelkästään Twitchissä yli 36 000 seuraajaa. Siihen vielä päälle TikTokin 18 000 seuraajaa, niin ollaan yli 50 000.

Niinkuin monet muutkin striimaajat, Juuso tekee paljon erilaista sisältöä Twitchiin. Just Chatting, eli vain keskustelu, on hänellä lähetystuntien mukaan (maaliskuu 2023) suosituinta sisältöä. Tällä otsikolla hän striimaa esim. jääkiekkoanalyysejä, omaa urheiluaan ja kaikkea mitä kuvitella saattaa. Urheilumiehenä tunnettu Juuso pitää esimerkiksi Kalju Corneria entisen jääkiekkoilijan ja jääkiekkovalmentaja Ismo Lehkosen kanssa. Siellä he käyvät läpi niin kotimaista Liigaa kuin suomalaisten matkaa NHL:ssä ja muissakin liigoissa. Näitä jaksoja voi käydä katsomassa kuvan kanssa TurunPugin kanavalta Twitchistä tai kuuntelemassa podcastina Spotifystä.

Ville Valkonen vauhtia vaaleihin somemarkkinoinnista

Ville Valkonen on poliitikko joka on toiminut mm. Turun apulaispormestarina sekä valtionvarainministerin talouspoliittisena erityisavustajana. Tällä hetkellä hän toimii kansanedustajana sekä Varsinais-Suomen Kokoomuksen puheenjohtajana, Varsinais-Suomen aluevaltuutettuna ja Turun kaupunginvaltuutettuna. Koulutukseltaan Valkonen on kauppatieteiden maisteri.

Valkosen sometileillä, FacebookissaTwitterissäInstagramissa ja TikTokissa on seuraajia yhteensä hieman alle 10 000. Ei siis ihme että näkee mahdollisuuden oikeanlaisessa Twitch-markkinoinnissa, oikeanlaisen vaikuttajan kanssa. Valkonen onkin ymmärtänyt jotain mitä kovin moni kansanedustaja tai puolue ei vielä ole.

Case esimerkki: Ville Valkonen TurunPugin haastattelussa​​

Siinähän se jo tulikin. Juuso siis haastattelee Villeä omalla Twitch-kanavallaan suorana. Mutta miksi ihmeessä? Jos katsoo asiaa ensin Juuson näkökulmasta. Hän on kiinnostunut politiikasta yleisesti ja on sitä mieltä että äänioikeuttaan tulee käyttää. Lisäksi hän saa hyvää ja taatusti erilaista sisältöä omalle kanavalleen, verrattuna muihin striimaajiin.

Villen kannalta tilanne on toinen. Hän on haastattelussa missä mielenkiintoinen isäntä on valmiiksi miettinyt kysymyset – mahdollisesti yleisönsä kanssa – ja vie juttua eteenpäin. Lisäksi hän pääsee keskustelemaan yleisön kanssa suoraan ja vastaamaan lähetyksen aikana tuleviin kysymyksiin. Valkonen saa valmiin, itselleen relevantin yleisön, mitä voi olla perinteisen politiikan keinoin hankala tavoittaa. Kyseessä on siis nykyajan torikahvila!

Molempien intresseissä on lisäksi yksi ja sama seikka; muista äänestää, kun sinulla on siihen oikeus.

Ole paikalla, kysy, vaikuta.

Ps. Kannattaa luoda tili Twitchiin jo valmiksi, niin pääsee kommentoimaan lähetystä kun se alkaa.

Var du intresserad? Lämna dina kontaktuppgifter så sätter vi igång din Twitch-marknadsföring.