Twitch on kasvanut Suomessa ohi TikTokin ja Twitterin

Twitch on some-markkinoinnin vaiettu suorittaja

Twitchillä Suomessa 1,3 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää

Maailman suosituin pelaajien suoratoistopalvelu jatkaa kasvuaan myös Suomessa. Harto Pönkä on koonnut suomalaisten käyttämät palvelut Sosiaalisen Median katsaus 7/2022 -esitykseensä, missä Twitchillä oli 0,78 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Omien tilastojensa mukaan Twitch on kuitenkin tätä suurempi, 1,3 miljoonalla aktiivisella kuukausittaisella käyttäjällä. Näillä luvuilla Twitch on kasvanut Suomessa ohi TikTokin ja Twitterin. Näillä somejäteillä on Harton mukaan (data DNA:n Digitaaliset Elämäntavat 2022 -tutkimuksesta) molemmilla 1,2 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää. Nämä Twitcin katsojat käyttävät kuukaudessa 13,7 miljoonaa tuntia katsoen suosikkisisällöntuottajiensa sisältöä. 

Laitetaanpas hieman tuota 1,3 miljoonaa perspektiiviin. Suomessa oli tilastokeskuksen mukaan vuonna 2022 hieman yli 5,5 miljoonaa. Se tarkoittaa että 23% suomalaista katsoo Twitchiä joka kuukausi. Silti markkinoijat eivät ole sitä löytäneet ja Twitch ohitetaan säännöllisesti kaikissa “suosituin sosiaalisen median palvelu” -uutisoinneissa. Sen ajatellaan edelleen olevan vain pelaajien oma kanava, missä seurataan kun ihmiset teurastavat virtuaalipikseleitä. Totuus on kuitenkin se että Twitchissä on hyvinkin monipuolista sisältöä mm. musiikkia, kokkausta, perinteistä urheilua ja matkustamista.

Twitch on suositumpi kuin TikTok

Milleniaalit ja Gen Z

Twitchin yleisön demografitiedot ovat myös tarkastelemisen arvoisia. Tilastot osoittavat, että 74% Twitch-käyttäjistä koostuu millenniaaleista ja Z-sukupolvesta. Tämä tarjoaa valtavan mahdollisuuden yrityksille, jotka yrittävät saada yhteyttä ostovoimaiseen käyttäjäryhmään. 

Millenialit (syntyneet vuosina 1981–1996) ja Z-sukupolvi (syntyneet 1997–2012) ovat kaksi väestöryhmää, jotka muuttavat nyky-yhteiskunnan ilmettä. Molemmat sukupolvet tunnetaan digitaalisesta osaamisestaan, ja heitä kutsutaan usein digitaalisiksi alkuperäisväestöiksi.

Millenniaalit kasvoivat nopeiden teknologisten muutosten maailmassa. He arvostavat enemmän kokemuksia kuin aineellista omaisuutta ja asettavat todennäköisemmin etusijalle henkilökohtaisen ja ammatillisen kehityksensä. He ovat myös tunnettuja vahvasta sosiaalisesta vastuustaan ja halustaan vaikuttaa myönteisesti maailmaan.

Z-sukupolvi puolestaan on ensimmäinen sukupolvi, joka on kasvanut internetin ja sosiaalisen median ollessa läsnä kaikkialla. He ovat hyvin verkottuneita, ja monet käyttävät useita laitteita ja alustoja kerralla. Z-sukupolvi on myös monimuotoisempi ja sosiaalisesti tietoisempi kuin aikaisemmat sukupolvet ja he arvostavat monimuotoisuutta sekä osallisuutta.

Sekä milleniaalit että Z-sukupolvi vaikuttavat erittäin paljon nykypäivän yhteiskunnan muotoutumiseen ja ovat tärkeitä demografisia tekijöitä yrityksille, joiden on ymmärrettävä ja otettava yhteyttä asiakkaisiinsa. Olipa kyseessä sitten digitaalinen markkinointi tai henkilökohtaiset kokemukset, yritysten on mukauduttava näiden tekniikkataitoisten ja sosiaalisesti tietoisten sukupolvien tarpeisiin ja mieltymyksiin menestyäkseen nykypäivän nopeasti muuttuvassa maailmassa.

Twitch kulkee trendien vastavirtaan - Lyhyet vs. pitkät videot

Niin kuin esimerkiksi Troot, Ping Helsinki ja Bonfire Agency ovat sivuillaan kertoneet niin markkinat ovat, TikTokin kasvun myötä löytäneet myös lyhytvideot. Nämä lyhyet videot,eli shortsit, ovat löytäneet tiensä myös Youtubeen ja helmikuun alusta Youtube on jopa maksanut shortsien näyttökerroista. Twitch kuitenkin kulkee vastavirtaan. Muiden sosiaalisten median alustojen mennessä yhä lyhyempiin videoihin, Twitch kertoo että keskimääräinen katseluaika heidän sisällölleen on jopa 95 minuuttia päivässä. Ei ole ollenkaan tavatonta että katsoja aloittaa sisällöntuottajan kanssa päivän, käy välissä koulussa tai muilla omilla asioilla kolme tai neljä tuntia, ja tulee sitten vielä katsomaan lähetyksen lopun.

Markkinoinnin kannalta on aivan eria asia yrittää kiteyttää asia 8-10 sekunnin pituiseen videoon kuin että brändi on läsnä koko 5 tunnin lähetyksen ajan. Sen takia myös markkinnointi Twitchissä on erilaista ja siellä on mahdollista saavuttaa koko kentän läpileikkaavatietoisuus. Ehkä kaikkein merkittävin asia Twitchissä on yleisön mukaanottaminen ja vuorovaikutus mikä sisällöntuottajan kanssa syntyy. Suorat lähetykset ovat kuitenkin luonteeltaan aivan erilaisia kommunikoinnin kannalta kuin kuvaan tai videoon jätetyt kommentit.

Lukujen lähteet:
Harto Pönkä ja Twitch

Var du intresserad? Lämna dina kontaktuppgifter så sätter vi igång din Twitch-marknadsföring.